Bonsai TAMAN BERINGIN

JIKA disebut pokok bonsai, yang akan terbayangkan keunikan pokok yang digubah cantik sebagai hiasan di rumah atau penyeri persekitaran taman.

Namun tidak semua pembaca tahu bagaimana pokok bonsai ini dihasilkan dan berapa lama masa yang diambil serta risiko yang dihadapi untuk menghasilkan bonsai yang berkualiti.

Penulis berkesempatan Menjelaskan tempat penghasilan bonsai taman untuk dijadikan hiasan hisan taman rumah, kantor dan taman kota.

Usaha bonsai taman Pondok bonsai terbilang cukup besar terletak di Kelurahan Bentiring Permai Kecamatan Muara Bangkahulu Kota bengkulu

Bonsai sebenarnya banyak menarik bagi orang yang memadangnya ik dengan keunikan bonsai, kerana ia mendamaikan hati apabila berada di tengah-tengah landskapnya.


Untuk Menjadikan bonsai pot maupun taman butuh proses panjang terkadang bertahun mulai dari proses :

1. Pemilihan bahan (tunggul/pokok batang
2. Proses penyambungan dan stek
3. Pemeliharaan
4. Pemupukan
5. Pengarahan cabang dan ranting
6. Pemotongan/pemangkasan

Tidak heran mengapa kita yang sanggup menghabiskan waktu di taman bonsai semata mata untuk merawat dan meneliti setiap ranting dan daun pokok bonsai kerana dengan pemerhatian yang begitu akan membuatkan diri fokus dan mendapat ketenangan dan kepuasan tersendiri.


Di taman Central bonsai setiap pokok dijual serendah Rp. 200.000 s/d 3.000.000 perpohon tergantung besar kecil dan keunikan pohon dan penataan bonsai..
Penulis : Yuliansyah (Central Bonsai.com)